0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
اثر بخشی توانبخشی شناختی بازی محور بر یادگیری خودتنظیمی کودکان با اختلال بی نظمی خلقی ایذایی
نویسندگان :
نجمه رفیعی
1
محمد حسین سلیمی
2
1- دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر
2- دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر
کلمات کلیدی :
توانبخشی شناختی بازی محور،خلقی ایذایی،یادگیری خود تنظیمی،اثر بخشی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی بازی محور بر یادگیری خودتنظیمی کودکان با اختالل بی نظمی خلقی ایذائی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح موردپژوهی )موردمنفرد با طرحهای خط پایه چندگانه( بود. بدین منظور از بین کودکان 7 تا 12 سال دوره دوم ابتدایی با اختالل بی نظمی خلقی ایذایی مراجعه کننده به مرکز مشاوره مهر زندگی در شهر اصفهان در سال 1403 و کسب نمره باالتر از میانگین در پرسشنامه اختالل بی نظمی خلقی ایذایی شاه محمدی قهساره و همکاران )1400( با روش نمونه گیری هدفمند، 3کودک با اختالل بی نظمی خلقی ایذایی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی بوفارد و همکاران )1995( بود. در ابتدای مداخله، 4 جلسه اول فقط پرسشنامههای یادگیری خودتنظیمی توسط کودکان تکمیل شد و هیچگونه مداخلهای جهت بهبود متغیرهای وابسته صورت نگرفت.پس از آن با استفاده ازتوانبخشی شناختی بازی محور هاگان و همکاران )2022(، به مدت یک ماه 8 جلسه 60 دقیقهاى )دو جلسه در هفته( بر روی 3 کودک اجرا شد. در طول مداخله طی 4 جلسه با فواصل منظم، پرسشنامههای یادگیری خودتنظیمی توسط کودکان تکمیل شد. سپس بعد از یک ماه، 4 جلسه طی 4 هفته )4 بار ارزیابی به فاصله 1هفته( پیگیری مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل دیداری- استنباطی استفاده شد.نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی بازی محور بر یادگیری خودتنظیمی در 3 کودک با اختالل بی نظمی خلقی ایذائی تأثیر داشته است و منجر به بهبود یادگیری خودتنظیمی شده است )1/96>RCI). ازاین رو با توجه به یافتههای فوق در یک نتیجه گیری کلی میتوان گفت که تکنیکهای موجود در توانبخشی بازی محور میتواند ویژگیهای روانشناختی کودکان با اختالل بی نظمی خلق ایذایی از جمله یادگیری خودتنظیمی را بهبود بخشد و به تبع باعث کاهش نشانههای اختالل بی نظمی خلقی ایذایی درکودک شود
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی آموزش ایماگوتراپی(تصویر سازی ارتباطی) بر بی حوصلگی، تحمل پریشانی و امنیت روانی زنان دارای تعارض با همسر
مهسا سادات جانقربان - مهدی خوروش
مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه اختلال خودشیفتگی در دوران نوجوانی
محدثه علی نژاد - غزال زندکریمی
اثربخشی شفقت به خود بر تاب آوری زنان خیانت دیده زرین شهر
سارا درخشنده - کاظم قجاوند
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر منابع روانی اجتماعی زنان متاهل شهر اصفهان
مژگان شکراللهی - زهرا صفری
بررسی رابطه نگهداری حیوان خانگی با افسردگی پسران 18 تا 26 سال منطقه2 شهر خمینیشهر
سیدعلی باقری شیخشبانی - نیما امانی
پیش بینی پایداری ازدواج براساس سبک های دلبستگی و ترس از صمیمیت در زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان
زهرا رضائی - طیبه قاسمی
اثربخشی واقعیت درمانی بر سازگاری اجتماعی، خودکارامدی و کیفیت روابط اجتماعی در زنان مطلقه شهر اصفهان
لیلا پرنده - میلاد عابدی قلیچ قشقلایی
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر آمیختگی فکر - عمل در زنان دارای نشانگان وسواس فکری - عملی
الهام کاظمی - فاطمه ایزدی
تجربه زیسته زنان شاغل متأهل از ایفای نقشهای فردی در دورهی دورکاری کرونا
فاطمه محمدفشارکی - مریم فاتحی زاده
اثربخشی تلفیقی درمان پذیرش و تعهد مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و مؤلفههای آن (تحمل، جذب، ارزیابی، تنظیم) در زنان نابارور تحت هورمون درمانی شهر اصفهان
ساناز پورگلی - فاطمه ایزدی - الهام نقشینه
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1