0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
اثر بخشی توانبخشی شناختی بازی محور بر یادگیری خودتنظیمی کودکان با اختلال بی نظمی خلقی ایذایی
نویسندگان :
نجمه رفیعی
1
محمد حسین سلیمی
2
1- دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر
2- دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر
کلمات کلیدی :
توانبخشی شناختی بازی محور،خلقی ایذایی،یادگیری خود تنظیمی،اثر بخشی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی بازی محور بر یادگیری خودتنظیمی کودکان با اختالل بی نظمی خلقی ایذائی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح موردپژوهی )موردمنفرد با طرحهای خط پایه چندگانه( بود. بدین منظور از بین کودکان 7 تا 12 سال دوره دوم ابتدایی با اختالل بی نظمی خلقی ایذایی مراجعه کننده به مرکز مشاوره مهر زندگی در شهر اصفهان در سال 1403 و کسب نمره باالتر از میانگین در پرسشنامه اختالل بی نظمی خلقی ایذایی شاه محمدی قهساره و همکاران )1400( با روش نمونه گیری هدفمند، 3کودک با اختالل بی نظمی خلقی ایذایی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی بوفارد و همکاران )1995( بود. در ابتدای مداخله، 4 جلسه اول فقط پرسشنامههای یادگیری خودتنظیمی توسط کودکان تکمیل شد و هیچگونه مداخلهای جهت بهبود متغیرهای وابسته صورت نگرفت.پس از آن با استفاده ازتوانبخشی شناختی بازی محور هاگان و همکاران )2022(، به مدت یک ماه 8 جلسه 60 دقیقهاى )دو جلسه در هفته( بر روی 3 کودک اجرا شد. در طول مداخله طی 4 جلسه با فواصل منظم، پرسشنامههای یادگیری خودتنظیمی توسط کودکان تکمیل شد. سپس بعد از یک ماه، 4 جلسه طی 4 هفته )4 بار ارزیابی به فاصله 1هفته( پیگیری مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل دیداری- استنباطی استفاده شد.نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی بازی محور بر یادگیری خودتنظیمی در 3 کودک با اختالل بی نظمی خلقی ایذائی تأثیر داشته است و منجر به بهبود یادگیری خودتنظیمی شده است )1/96>RCI). ازاین رو با توجه به یافتههای فوق در یک نتیجه گیری کلی میتوان گفت که تکنیکهای موجود در توانبخشی بازی محور میتواند ویژگیهای روانشناختی کودکان با اختالل بی نظمی خلق ایذایی از جمله یادگیری خودتنظیمی را بهبود بخشد و به تبع باعث کاهش نشانههای اختالل بی نظمی خلقی ایذایی درکودک شود
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر ابرازگری هیجانی و خودکنترلی درنوجوانان پسر متعارض با والدین در خمینی شهر
فرهاد ریئسی - میلاد عابدی
اثربخشی آموزش تکنیک های تحمل آشفتگی بر کاهش تعارضات والد فرزندی مرتبط با تکلیف درسی در مادران در دانش آموزان پایه ششم شهرستان نجف آباد
زهرا موحدی - یوسف گرجی
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور براضطراب امتحان در دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر اصفهان
زهرا شرافت دراگانی - یوسف گرجی
رابطه تجربیات آسیب زای کودکی و سبک های دلبستگی با ترس از والد شدن در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی
تینا محمدزاده
اثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر فرسودگی زناشویی و ابعاد آن در زوجین باتجربه خیانت زناشویی در شهر اصفهان
حسین رحیمی کلیشادی - فهیمه اردشیری لردجانی
اثربخشی درمان مبتنی بر طرحواره هیجانی بر بحران هویت و خویشتنداری در نوجوانان دارای تعارض با والدین
زهرا فلاحتی - محسن لعلی
مسئولیت مدنی پلتفرمهای اینترنتی در جبران خسارات غیر مالی ناشی از نقض دادههای شخصی کاربران
فاطمه میرزاده - جعفر زنگنه شهرکی - مهدی میرزاده
بررسی تجربه زیسته زنان دارای تجربه ازدواج تحمیلی در شهر اصفهان
ناهید سلطانی - هادی براتی
اثربخشی برنامه مداخله ای کودکان طلاق بر ابرازگری هیجانی و تاب آوری دانش آموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی شهر اصفهان
مریم بستگانی - یوسف گرجی
پیش بینی سندرم ایمپاستر بر اساس طرحواره نقص و شرم در زنان با نشانگان شخصیت وسواسی جبری در استان اصفهان
یاسمن سادات ابراهیمیان - فاطمه ایزدی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.3.3