0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
اثر بخشی توانبخشی شناختی بازی محور بر یادگیری خودتنظیمی کودکان با اختلال بی نظمی خلقی ایذایی
نویسندگان :
نجمه رفیعی
1
محمد حسین سلیمی
2
1- دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر
2- دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر
کلمات کلیدی :
توانبخشی شناختی بازی محور،خلقی ایذایی،یادگیری خود تنظیمی،اثر بخشی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی بازی محور بر یادگیری خودتنظیمی کودکان با اختالل بی نظمی خلقی ایذائی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح موردپژوهی )موردمنفرد با طرحهای خط پایه چندگانه( بود. بدین منظور از بین کودکان 7 تا 12 سال دوره دوم ابتدایی با اختالل بی نظمی خلقی ایذایی مراجعه کننده به مرکز مشاوره مهر زندگی در شهر اصفهان در سال 1403 و کسب نمره باالتر از میانگین در پرسشنامه اختالل بی نظمی خلقی ایذایی شاه محمدی قهساره و همکاران )1400( با روش نمونه گیری هدفمند، 3کودک با اختالل بی نظمی خلقی ایذایی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی بوفارد و همکاران )1995( بود. در ابتدای مداخله، 4 جلسه اول فقط پرسشنامههای یادگیری خودتنظیمی توسط کودکان تکمیل شد و هیچگونه مداخلهای جهت بهبود متغیرهای وابسته صورت نگرفت.پس از آن با استفاده ازتوانبخشی شناختی بازی محور هاگان و همکاران )2022(، به مدت یک ماه 8 جلسه 60 دقیقهاى )دو جلسه در هفته( بر روی 3 کودک اجرا شد. در طول مداخله طی 4 جلسه با فواصل منظم، پرسشنامههای یادگیری خودتنظیمی توسط کودکان تکمیل شد. سپس بعد از یک ماه، 4 جلسه طی 4 هفته )4 بار ارزیابی به فاصله 1هفته( پیگیری مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل دیداری- استنباطی استفاده شد.نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی بازی محور بر یادگیری خودتنظیمی در 3 کودک با اختالل بی نظمی خلقی ایذائی تأثیر داشته است و منجر به بهبود یادگیری خودتنظیمی شده است )1/96>RCI). ازاین رو با توجه به یافتههای فوق در یک نتیجه گیری کلی میتوان گفت که تکنیکهای موجود در توانبخشی بازی محور میتواند ویژگیهای روانشناختی کودکان با اختالل بی نظمی خلق ایذایی از جمله یادگیری خودتنظیمی را بهبود بخشد و به تبع باعث کاهش نشانههای اختالل بی نظمی خلقی ایذایی درکودک شود
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
قواعد فقهی مسئولیت مدنی هوش مصنوعی
علی ایروانی - علی خرسند - باقر محمدی
نقش خانواده در پیشگیری از رفتارهای پرخطر نوجوانان
جمیله فراهانی - فاطمه سادات جعفریان
جرم انگاری مبتنی بر هوش مصنوعی
نجیبه کرمیان - امید دوست بین
عنوان مقاله: بررسی تاثیر روان درمانی تحلیلی-کارکردی برتاب آوری شناختی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی در شهرستان لنجان در سال 1403
نوشین نوری - زهرا بت شکن
اثربخشی طرحواره درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی در مراجعین مراکز مشاوره شهر شهرکرد
مصطفی مرادی مقدم - نازنین محمدی
اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر ابرازگری هیجانی در نوجوانان پسر متعارض با والدین
فرهاد ریئسی - میلاد عابدی
بلاکچین به عنوان ابزاری برای حفاظت از مالکیت فکری و دادهها در عصر دیجیتال
محمد حسین علیدادی
بررسی تاثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر عزت نفس و اضطراب اجتماعی دانش آموزان متوسطه اول ناحیه یک شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1404-1403
صابر شریفی
آثار معاملات فراقراردادی مبتنی برهوش مصنوعی تحلیلی و بلاک چین در نظام ثبتی
محمد رشیدی - اکبر بشیری - اباست پور محمد
ساخت و هنجاریابی مقیاس تکاملی (اجتماعی، عاطفی، ارتباطی، شناختی و فیزیکی) کودکان رده ی سنی صفر تا 8 ماهگی در شهر اصفهان در سال 1403-1402
خدیجه نصراصفهانی - یوسف گرجی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.3.3