0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
رابطه تجربیات آسیب زای کودکی و سبک های دلبستگی با ترس از والد شدن در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی
نویسندگان :
تینا محمدزاده
1
1- دانشگاه تهران
کلمات کلیدی :
تجربیات آسیبزای کودکی،سبکهای دلبستگی،ترس از والد شدن،دانشجویان،روانشناسی تحولی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین تجربیات آسیبزای دوران کودکی و سبکهای دلبستگی بزرگسالی با میزان ترس از والد شدن در میان دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بود. گذار به والدینی نقشی حیاتی در بزرگسالی دارد، اما میتواند با اضطراب و ترس قابل توجهی همراه باشد، که شناخت پیشایندهای تحولی آن اهمیت دارد. در این مطالعه توصیفی-همبستگی، نمونهای متشکل از 285 دانشجوی کارشناسی (شامل دختر و پسر) از دانشکدههای مختلف دانشگاه شهید بهشتی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای استاندارد شامل پرسشنامه تجارب آسیبزای کودکی، پرسشنامه تجارب در روابط نزدیک - تجدید نظر شده برای سنجش سبکهای دلبستگی (اضطرابی و اجتنابی)، و مقیاس ترس از والد شدن را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین شدت تجربیات آسیبزای کودکی، بهویژه غفلت و سوءاستفاده هیجانی، و نمره ترس از والد شدن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .(p < 0.01) همچنین، هر دو بعد دلبستگی ناایمن (اضطرابی و اجتنابی) با ترس بالاتر از والد شدن همبستگی مثبت و معناداری داشتند .(p < 0.01) نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که تجربیات آسیبزای کودکی و سبکهای دلبستگی ناایمن بهطور معناداری قادر به پیشبینی واریانس ترس از والد شدن در دانشجویان هستند. این نتایج بر نقش تعیینکننده تجارب اولیه زندگی و الگوهای دلبستگی در شکلگیری نگرانیها و ترسهای مرتبط با نقش والدینی در آینده تأکید دارد و لزوم توجه به مداخلات روانشناختی برای دانشجویان در معرض خطر را برجسته میسازد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثر بخشی بازی درمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی بر خودکنترلی میان فردی و فردی در کودکان ADHD پیش از دبستان شهر اصفهان
مرضیه امیدی - فاطمه ایزدی
اثربخشی تلفیقی درمان پذیرش و تعهد مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و مؤلفههای آن (تحمل، جذب، ارزیابی، تنظیم) در زنان نابارور تحت هورمون درمانی شهر اصفهان
ساناز پورگلی - فاطمه ایزدی - الهام نقشینه
اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر ابرازگری هیجانی و خودکنترلی درنوجوانان پسر متعارض با والدین در خمینی شهر
فرهاد ریئسی - میلاد عابدی
پیش بینی ادراک شایستگی تحصیلی براساس فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر اصفهان
مائده آریانیان - مهناز عدالت پناه
اثربخشی شفقت به خود بر خودانتقادی زوجین دارای خشونت خانگی شرکت نفت شهر اصفهان
زهرا مظفر - محمود شریفی اصفهانی
بررسی تاثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر عزت نفس و اضطراب اجتماعی دانش آموزان متوسطه اول ناحیه یک شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1404-1403
صابر شریفی
اثربخشی درمان عقلانی- هیجانی الیس (REBT) بر خودمهارگری در دختران نوجوان با رفتارهای پرخطر شهر اصفهان
پریسا صادقی - فاطمه ایزدی
اثربخشی آموزش ذهنی سازی خانواده بر کیفیت زندگی مشترک و تجربه صمیمیت جنسی بین زنان
سمیرا کاروان - عاطفه حیرت
بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
زیبا اقربا - مهدی محمودی
نقش سبکهای فرزندپروری در شکل گیری تابآوری کودکان: نقش محیط خانوادگی و اجتماعی
فاطمه محب
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1