0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
اثربخشی درمان مبتنی بر طرحواره هیجانی بر بحران هویت و خویشتنداری در نوجوانان دارای تعارض با والدین
نویسندگان :
زهرا فلاحتی
1
محسن لعلی
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
2- دانشگاه فرهنگیان اصفهان
کلمات کلیدی :
بحران هویت،،تعارض با خانواده،،خویشتنداری،،طرحواره درمانی هیجانی،،نوجوانان
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر طرحواره هیجانی بر بحران هویت و خویشتنداری در نوجوانان متعارض با والدین شهر اصفهان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر 16-18 سال دوره متوسطه دوم در شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1403 بودند که از بین آنها، 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی و برابر در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند؛ به این صورت که در هر گروه 15 نفر قرار داشت. آزمودنی های گروه آزمایش طی 12 جلسه 60 دقیقه ای تحت درمان مبتنی بر طرحواره هیجانی قرار گرفتند؛ در حالیکه آزمودنی های گروه کنترل در این برنامه شرکت نداشتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعارض با والدین اشتراوس (1988)، پرسشنامه بحران هویت احمدی (1376) و پرسشنامه خودکنترلی تانجی و همکاران (2004) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نسخه 27 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که میزان بحران هویت و خویشتنداری در گروه آزمایش با گروه کنترل پس از اجرای مداخله تفاوت معنادار داشته است (05/0>P). در واقع، برنامه طرحواره درمانی هیجانی توانسته است به بهبود معنادار بحران هویت و خویشتنداری در گروه آزمایش منجر شود. از یافته های این پژوهش چنین استنتاج می شود که درمان مبتنی بر طرحواره هیجانی می تواند به عنوان ابزاری سودمند در جهت بهبود بحران هویت و خویشتنداری نوجوانان دختر دارای تعارض با والدین به کارگرفته شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
پیش بینی رفتار نو آورانه براساس جو سازمانی نوآورانه و ادراک لیاقت کارکنان پتروشیمی لاله
سلیمه متور - میلاد عابدی
رابطه سازگاری زناشویی و رفاه مالی با تمایل به فرزندآوری در زنان متأهل شهر اصفهان
مینا ستاری نجف آبادی - ریحانه فخرزارع
پیش بینی کیفیت زندگی زناشویی براساس تنش والدگری و مثبت اندیشی در مادران کودکان اتیسم شهر اهواز
معصومه محمودی
پیشبینی بهزیستی روانشناختی دختران نوجوان بر اساس انعطافپذیری روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی
زهرا صالحی - محمد شاکرمی
ساخت و هنجاریابی مقیاس تکاملی (اجتماعی، عاطفی، ارتباطی، شناختی و فیزیکی) کودکان رده ی سنی صفر تا 8 ماهگی در شهر اصفهان در سال 1403-1402
خدیجه نصراصفهانی - یوسف گرجی
اثربخشی آموزش انگیزش مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک بر خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان دارای استرس تحصیلی پایه اول متوسطه در اصفهان در سال 1403-1402
شکیبا شهبازی دستجرده - فاطمه کرباسی زاده اصفهانی
بررسی اثر بخشی درمان متمرکز بر هیجان بر علائم شناختی، هیجانی و رفتاری افسردگی مبتلا به وسواس
ثنا صداقت - جواد یارعلی
اثربخشی روان درمانی مثبت گرامبتنی برخیرباوری بررابطه والد-فرزندی وتاب آوری مادران دارای فرزند دو معلولیتی (نابینا-ذهنی) شهر اصفهان
الهه علی حیدری - فرزانه نیک نژادی
پیش بینی خودارزشمندی بر اساس تابآوری و سلامت معنوی در دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر در سال 1402
مریم سادات موسوی زاده - فاطمه جوادزاده شهشهانی
پیش بینی وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی براساس ویژگی های شخصیتی در دانشجویان
عاطفه نهضت - فریبا بشر دوست تجلی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1