0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
هنجاریابی و مشخصات روانسنجی پرسشنامه همدلی تورنتو (TEQ) در دانشجویان دانشگاه شاهد
نویسندگان :
زهرا اقبالی
1
حمید یعقوبی
2
روح اله عباسی
3
1- دانشگاه شاهد
2- دانشگاه شاهد
3- دانشگاه شاهد
کلمات کلیدی :
هنجاریابی،پرسشنامه همدلی تورنتو،دانشجویان
چکیده :
هدف از این پژوهش، هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه همدلی تورنتو (TEQ) در دانشجویان دانشگاه شاهد بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شاهد بود که از بین آنها، ۳۹۵ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بررسی شدند. ابزارهای گردآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامه همدلی تورنتو (TEQ)، پرسشنامه همدلی دیویس (DEQ) و پرسشنامه پیوستار اوتیسم (AQ) بود. در این پژوهش، برای بررسی پایایی پرسشنامه، از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی و برای بررسی ساختار درونی، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. همچنین، روایی همگرا و واگرای پرسشنامه با بررسی همبستگی آن با سایر سازههای مرتبط ارزیابی شد. نتایج پژوهش نشان داد شیوه تحلیل عاملی، مؤید وجود یک ساختار تکعاملی در دانشجویان مورد مطالعه بود. مقدار ضریب آلفا برای مقیاس 69/0 و با حذف گویههای ۲، ۸ و ۱۱، مقدار 71/0 محاسبه شد و ضریب بازآزمایی 66/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی مطلوب است. ضرایب همبستگی معنیدار بین نمره این مقیاس با پرسشنامههای دیگر پژوهش نیز نشاندهنده روایی همگرا و واگرای مناسب ابزار است. در نتیجه، میتوان گفت که نسخه فارسی پرسشنامه همدلی تورنتو (TEQ) در نمونه دانشجویان ایرانی از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار بوده و میتواند بهعنوان ابزاری معتبر و پایا برای سنجش همدلی در این جمعیت مورد استفاده قرار گیرد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
مقایسۀ اثربخشی مشاورۀ معنوی مبتنی بر مثنوی مولوی و معنویت درمانی ریچارزد و برگین بر روابط زناشویی
معصومه محسنی اژیه - : محمد رضا عابدی - فاطمه جواد زاده شهشهانی - سید علی اصغر میر باقری فرد - مصطفی خانزاده
پیش بینی سندرم شکست عشقی بر اساس سبک های دلبستگی در نوجوانان شهر اصفهان
محدثه دژبرد - یوسف گرجی
پیش بینی سندرم شکست عشقی بر اساس سبک های مقابله ای در نوجوانان شهر اصفهان
محدثه دژبرد - یوسف گرجی
ساخت و هنجاریابی مقیاس تکاملی (اجتماعی، عاطفی، ارتباطی، شناختی و فیزیکی) کودکان رده ی سنی صفر تا 8 ماهگی در شهر اصفهان در سال 1403-1402
خدیجه نصراصفهانی - یوسف گرجی
بررسی رابطه انسجام خانواده و حمایت اجتماعی ادراک شده با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه آزاد خمینی شهر
علی محمدی آیدغمیشی - میلاد عابدی قلیچ قشلاقی
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواری تنظیم هیجان و خستگی بیماران کلیوی
پردیس محمودی - ایلناز سجادیان
رابطه بین عملکرد خانواده و ایمنی هیجانی در خانواده با رفتارهای پر خطر نوجوانان
مریم رئیس شهرکی - محمد شاکرمی
هنجاریابی و مشخصات روانسنجی پرسشنامه همدلی تورنتو (TEQ) در دانشجویان دانشگاه شاهد
زهرا اقبالی - حمید یعقوبی - روح اله عباسی
تأثیر حمایت عاطفی بر مهارتهای اجتماعی فرزندان با نقش تعدیلگر کاهش رفتارهای پرخطر فرزندان در دانش آموزان پایه ششم ناحیه 2 و 3 شهر اصفهان
حمیدرضا خرسند - سعید کاشانی
پیشبینی نشانگان اضطرابی در کودکان بر اساس ذهنیسازی، استرس فرزندپروری و صلاحیت والدگری مادران
محسن یادگاری - کاظم قجاوند
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1