0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
Effectiveness of Stress Inoculation Training in Type A and Type B Personality against Occupational Stress, in Almahdi Aluminum Co. Workers in Iran
نویسندگان :
َAzim Rasouli Manesh
1
Farideh HosseinSabet
2
1- دانشگاه علامه طباطبائی
2- دانشگاه علامه طباطبائی
کلمات کلیدی :
occupational stress،Typ A،SIT،Typ B،Personality
چکیده :
Occupational stress is a serious issue for workers and employers alike, as they seek efficient methods to reduce employee stress levels. This is a comparative study of the effects of stress inoculation training (SIT) in personality types A and B. The study population consists of Almahdi Aluminum Co. workers in Iran. The analysis method was experimental, with a two-month follow-up. The results were analyzed using variance analysis method and repeated group measurements (complex analysis of variance). HSE professional questionnaire was distributed among 300 personnel. After using occupational stress scales, individuals with stress levels higher than mean were separated, which included 137 subjects. Friedman & Rozenman’s professional questionnaire was distributed among them to determine their personality type. Then, 30 subjects with personality types A and B were randomly selected and divided into four groups: two experimental groups (Type A Group and Type B Group) and two control groups (Type A Group and Type B Group). After administering stress inoculation training for experimental groups, occupational stress questionnaire was redistributed among 60 subjects to determine the effect of training. Finally, two months later, this questionnaire was redistributed among them to determine the effects through a follow-up. Results showed that stress inoculation training decreased occupational stress in type A (F=54.83, p<0.05, n=0.70) and type B (F=31.42, p<0.05, n=0.57) in compassion to the control groups. The results also showed that SIT in type A personality decreased occupational stress more than type B group (F=12.72, p<0.05, n=0.35). Therefore, reducing occupational stress in both personality types was significant but it was more effective for type A.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی تاثیر روان درمانی تحلیلی-کارکردی بر رابطه والد-فرزندی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی در شهرستان لنجان در سال 1403
نوشین نوری - زهرا بت شکن
شرح جلسات آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی جهت بهبود در فرآیند تحصیل دانش آموزان
احمدرضا حسنپورطادی
تأثیر تربیتبدنی بر روی بهداشت روانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورهی ابتدایی
نگار ترکی
اثربخشی تلفیقی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شفقت بر استرس والدینی والدین دانشآموزان دختر با رفتارهای تکانشگرایانه در شهر اصفهان
زینب ناظمی - فهیمه اردشیری لردجانی
اثربخشی آموزش تمایزیافتگی برافزایش کیفیت زندگی بیماران تحت درمان نگهدارنده در مرکز درمان اختلال سوء مصرف مواد
حمیده سادات موسوی شهیدی - سیداسماعیل موسوی
تدوین و اعتباریابی مقیاس رضایت زناشویی براساس رهیافتهای نهج البلاغه
سمانه نیلفروش زاده - کیومرث فرحبخش - مصطفی خانزاده
پیش بینی تاب آوری تحصیلی براساس خودکارآمدپنداری شخصی، اجتناب شناختی و شایستگی هیجانی داوطلبان کنکورسراسری شهراصفهان
حسین رضایی - کاظم قجاوند
بررسی تجربه زیسته زنان دارای تجربه ازدواج تحمیلی در شهر اصفهان
ناهید سلطانی - هادی براتی
چالش های استفاده از رسانههای اجتماعی بر رفتار های پر خطر نوجوانان
مریم پیکار - مهدی محمودی
پیش بینی پایداری ازدواج براساس سبک های دلبستگی و ترس از صمیمیت در زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان
زهرا رضائی - طیبه قاسمی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1