0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
اثربخشی آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر مؤلفههای الگوی رابطه والد- فرزند (صمیمیت، وابستگی و حل تعارض) مادران دارای فرزند با اختلال نقص توجه- بیشفعالی
نویسندگان :
سمانه رفیعی
1
فاطمه ایزدی
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
کلمات کلیدی :
فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی،الگوی رابطه والد- فرزند،اختلال نقص توجه- بیشفعالی
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر مؤلفههای الگوی رابطه والد- فرزند (صمیمت، وابستگی و حل تعارض) مادران دارای فرزند با اختلال نقص توجه- بیشفعالی شهرستان خمینیشهر انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیة مادران دارای فرزند با اختلال نقص توجه- بیشفعالی 8 تا 12ساله شهرستان خمینیشهر در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از میان آنها، 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و بهصورت تصادفی و برابر، در دو گروه 15نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش طی 8 جلسة 90 دقیقهای برنامة فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی را دریافت نمودند؛ اما آزمودنیهای گروه کنترل در این برنامه شرکت نداشتند. لازم به ذکر است که ابزارهای مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل؛ پرسشنامه فرم والد اختلال نقص توجه- بیشفعالی کانرز (1999)، الگوی رابطه والد- فرزند پیانتا (1994) بود. دادهها با استفاده از نسخه 23 نرمافزار SPSS و از طریق آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل آماری نشان داد آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر مؤلفههای الگوی رابطه والد- فرزند (صمیمیت، وابستگی و حل تعارض) مادران دارای فرزند با اختلال نقص توجه- بیشفعالی در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون تأثیرگذار بوده است و تغییرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل از نظر آماری معنادار هستند (P< 0/05) (مقدار اتا= 48/0)؛ لذا، میتوان از برنامة آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی جهت بهبودبخشیدن به مؤلفههای الگوی رابطه والد- فرزند (صمیمیت، وابستگی و حل تعارض) مادران دارای فرزند با اختلال نقص توجه- بیشفعالی بهره جست.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تاثیر رفتار درمانی دیالیکتیکی بر رابطه والد – کودک در مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان
مرضیه زمانی - مریم مهری
پیش بینی رضایت زناشوئی بر اساس طرحواره های هیجانی با نقش میانجی ابرازگری هیجانی در زنان متاهل شهر قم
مهدیه شریفی - مژگان شکراللهی
اثربخشی آموزش چشم انداز زمانی بر رضایت تحصیلی، افق زمانی، خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان پایه متوسطه دوم
فاطمه حمیدی نجف آبادی - مهدی تبریزی
پیش بینی اهمال کاری تحصیلی براساس خودباوری و کمالگرایی در دانشجویان شهر اصفهان
فاطمه زارعان - سارا مومنی - اعظم سیمنی
پیش بینی استرس والدینی بر اساس نگرش والد به فرزند با میانجی گری رنج مراقبتی در مادران دارای کودکان با نیاز ویژه
فاطمه روحانی - فرزانه نیکنژادی
خانواده درمانگری سیستمی معنوی خدا سو ، رویکردی نوین برای ارتقای کیفیت زندگی
مرضیه ملکیان - فاطمه جوادزاده شهشهانی
اثربخشی آموزش ایماگوتراپی(تصویر سازی ارتباطی) بر بی حوصلگی، تحمل پریشانی و امنیت روانی زنان دارای تعارض با همسر
مهسا سادات جانقربان - مهدی خوروش
راهکار های تربیت فرزندان در عصر دیجیتال
سحر دانش - علی بنا اسماعیلی
اثربخشی بازیدرمانی دلبستگی محور بر رفتارهای بازداری شده کودکان پیشدبستانی شهرستان نجفآباد
مریم عباسی - زهرا قاسمی
بررسی اثربخشی بسته آموزشی قدردانی ایمونز بر بهزیستی هیجانی و پاسخ گویی ادراک شده همسر در زنان متأهل شهر اصفهان
زهرا اسدی مبارکه - مریم مردانی ولندانی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1