0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
اثربخشی بازی درمانی بومیسازی شده بر تعامل والد-کودک در دانش آموزان با اختلال نقص توجه کلاس اول دبستان
نویسندگان :
فرزانه زورمند
1
سعید رحیمی پردنجانی
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
کلمات کلیدی :
بازیدرمانی بومی سازی شده،تعامل والد-کودک،نارسایی توجه
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی بومیسازی شده بر تعامل والد-کودک و مولفههای آن دانشآموزان کلاس اول دبستان با اختلال نارسایی توجه انجام شد. بدین منظور تعداد 40 نفر که نشانههای بالینی اختلال نارسایی توجه از ضعیف تا شدید دارا بودند از جامعهی آماری که شامل دانشآموزان کلاس اول دبستان دارای اختلال نارسایی توجه شاهینشهر در سال تحصیلی 1403-1402 همراه با مادرانشان بود، با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه رابطه والد-کودک(پیانتا، 1994) توسط والدین هر دو گروه تکمیل شد. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقهای به صورت گروهی تحت بازیدرمانی بومیسازی شده (برگرفته از پژوهش رحیمی و همکاران، 1394)، و گروه کنترل در نوبت انتظار قرار گرفتند. پس از پایان جلسات گروه آزمایش، هر دو گروه مجددا پرسشنامه را در مرحله پس آزمون و پس از 3 ماه در مرحله پیگیری تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات جمع آوری شده توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از روشهاي آماري تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بازیدرمانی بومی سازی شده، بر رابطه والد-کودک دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه اثرگذار است(01/0P<). همچنین آزمون پیگیری که پس از سه ماه گرفته شد، تأثیر بازیدرمانی بومیسازی شده بر تعامل والد-کودک و مولفههای آن در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه را تأیید کرد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بازیدرمانی بومیسازی شده میتواند به عنوان یکی از روشهای درمانی برای بهبود تعامل والد-کودک آنها مورد توجه درمانگران قرار گیرد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی شفقت به خود بر دلزدگی زناشویی زنان خیانت دیده شهرستان زرین شهر
سارا درخشنده - کاظم قجاوند
پیشبینی واکنشهای هیجانی به استرس در موقعیتهای بین فردی و ارتباط آن با الگوهای شناختی در محیطهای کاری
لیلا پرنده - میلاد عابدی قلیچ قشقلایی
پیش بینی همدلی عاطفی براساس ابرازگری هیجانی و اصالت شخصیت در دانشجویان دانشگاه آزاد خمینی شهر
پرسا باقرپور - جواد یارعلی
رابطه خودپنداره با اضطراب فراگیر در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
مهشید موسوی - فاطمه ایزدی - آرمان رسولی
اثربخشی آموزش ایماگوتراپی با تأکید بر فرزندپروری هشیار بر مؤلفههای استرس والدگری مادران دارای فرزند با اختلال ADHD
سمانه رفیعی - فاطمه ایزدی
نقش رسانه بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان: یک مطالعه مروری
مریم روجایی - محمدرضا شبان مرکیه - هنگامه محسن پور
جایگاه هوش هیجانی و همدلی عصبی در رهبری عصبمحور رویکردی برای بهبود سلامت سازمانی
صفیه زائری اصفهانی - محبوبه السادات فدوی - بدری شاه طالبی - حمید عزیزی
اثربخشی فعالسازی رفتاری بر اضطراب و استرس بیماران بستری در بیمارستان روانپزشکی
راشین رستمی - جواد درستکار
رویکردهای نوین روانشناسی در فرایندهای جذب و استخدام کارکنان
فاطمه سادات محمد حسینی نژاد - سمیه قبادی
مقایسه معنای زندگی، تنظیم هیجانی و استرس ادراک شده در زنان فوت همسر و مطلقه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)
حسین داودی - عاطفه نوروزی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1