0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
عوامل موثر بر زیستن با کیفیت: سلامت روانی، روابط اجتماعی، معنویت و رضایت شغلی
نویسندگان :
فاطمه زهرا سهیلی پور
1
مهران توکلی
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
کلمات کلیدی :
زیستن با کیفیت،سلامت روانی،روابط اجتماعی،معنویت،رضایت شغلی
چکیده :
زیستن با کیفیت، مفهومی چندبعدی است که به تجربهی ذهنی فرد از رضایت و شکوفایی در زندگی اشاره دارد. این مفهوم نه تنها متأثر از شرایط عینی مانند سطح درآمد و وضعیت جسمانی است، بلکه عوامل ذهنی، روانی و اجتماعی نیز نقش پررنگی در شکلگیری آن ایفا میکنند. در سالهای اخیر، تمرکز بر عوامل غیرمادی مؤثر بر کیفیت زندگی افزایش یافته است، چرا که پژوهشها نشان میدهند ارتقای کیفیت زیستن تنها از طریق بهبود شرایط مادی میسر نیست.کیفیت زندگی امروزه یکی از پیامدهای مهم سالمتی به شمار می آید که جهت مواردی همچون ارزیابی مداخالت بهداشتی، اندازه گیری آن در بسیاری از پژوهش های سالمتی ضروری است. افراد دارای سالمت روانی مطلوب، به احتمال بیشتری از زندگی خود رضایت دارند و کمتر در معرض ابتال به اختالالت روانشناختی قرار میگیرند. همچنین، ارتقاء سالمت روانی میتواند به بهبود سایر ابعاد کیفیت زندگی نیز بینجامد. روابط اجتماعی، از دیگر عوامل کلیدی در درک کیفیت زندگی محسوب میشود. شبکههای حمایتی قوی، روابط خانوادگی مستحکم و تعامالت مثبت اجتماعی نقش مهمی در کاهش احساس تنهایی، افزایش امنیت روانی و ارتقای حس تعلق دارند. معنویت، که غالباً با تجربهی پیوند با یک امر متعالی، هدفمندی زندگی و احساس معنا تعریف میشود، در ارتقاء تابآوری روانی و ایجاد نوعی آرامش درونی مؤثر است. در کنار این عوامل، رضایت شغلی و سبک زندگی نیز از متغیرهای تعیینکننده در کیفیت زندگی هستند. احساس رضایت از شغل، داشتن هدف و انگیزه در کار، و تعادل میان کار و زندگی، ارتباط نزدیکی با سالمت روانی و رضایت کلی از زندگی دارد. همچنین، سبک زندگی سالم، شامل تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم، خواب کافی و پرهیز از رفتارهای پرخطر، زمینه را برای تجربهی بهتر زندگی فراهم میکند. مقاله حاضر به بررسی پیوندهای میان این عوامل و کیفیت زندگی میپردازد و اهمیت مفهوم زیستن با کیفیت را برجسته میسازد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی آموزش چشم انداز زمانی بر رضایت تحصیلی، افق زمانی، خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان پایه متوسطه دوم
فاطمه حمیدی نجف آبادی - مهدی تبریزی
پیشبینی واکنشهای هیجانی به استرس در موقعیتهای بین فردی و ارتباط آن با الگوهای شناختی در محیطهای کاری
لیلا پرنده - میلاد عابدی قلیچ قشقلایی
چگونه پرخاشگری کودکم را بهبود ببخشم؟
سمانه اکبریان
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور براضطراب امتحان در دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر اصفهان
زهرا شرافت دراگانی - یوسف گرجی
بررسی رابطه ابعاد شخصیت آیزنک و هیجانات مثبت و منفی با رفتارهای خود آزاری در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان
فائزه تاجی زادگان - محمود شریفی اصفهانی
پیش بینی رفتارهای خودآسیب رسان در نوجوانان براساس احساس تنهایی، ابراز وجود و نشخوارخشم
زهرا امینی ولاشانی - مهدی خوروش
اثربخشی بازی درمانی با رویکرد فیلیال تراپی بر اضطراب مادران دارای کودک کار پسر شهر اصفهان
کیانا اصفهانی زاده - محمدرضا ایروانی
پیش بینی دلزدگی زناشویی براساس سبک های حل تعارض و مسئولیت پذیری با توجه به نقش میانجی هوش عاطفی در زنان شهر مبارکه
طاهره اکبری بیشه - محمدرضا ایروانی
تاثیر کرامتدرمانی اسلامی بر بهبود کیفیت زندگی با نقش واسطهگری پوشش اسلامی و شفقتورزی بین افراد خانواده و اجتماع
حدیثه صالحین - جواد یارعلی
اثربخشی آموزش انگیزش مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک بر خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان دارای استرس تحصیلی پایه اول متوسطه در اصفهان در سال 1403-1402
شکیبا شهبازی دستجرده - فاطمه کرباسی زاده اصفهانی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1