0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
تحلیلی بر روش های روان درمانی بر بار مراقبتی والدین و هیجان ابراز شده والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
نویسندگان :
مریم ضیائی
1
فرهاد صبوری
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
کلمات کلیدی :
روان درمانی،بارمراقبتی والدین،هیجان ابراز شده،اختلال اتیسم،تحلیل تطبیقی
چکیده :
والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم با چالشهای گستردهای در سطوح روانی، هیجانی و رفتاری مواجهاند که منجر به سطوح بالای بار مراقبتی و هیجان ابراز شده منفی در والدین میشود. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تحلیلی بر روش های روان درمانی بر بارمراقبتی والدین و هیجان ابراز شده بود. با بررسی و مقایسه تطبیقی چهار رویکرد رواندرمانی شامل درمان شناختی-رفتاری، درمان پذیرش و تعهد، آموزش مدیریت والدین و رواندرمانی مبتنی بر اعصاب بر دو مؤلفه مهم بار مراقبتی و هیجان ابراز شده والدین صورت گرفته است. مطالعه حاضر یک مرور روایتی تحلیلی با رویکرد مقایسه تطبیقی است. برای جمعآوری دادهها، جستجوی نظاممند در پایگاههای PubMed، PsycINFO، Scopus و Web of Science در بازه زمانی 2000 تا 2025 انجام شد. از بین 317 مقاله، پس از بررسی معیارهای ورود و کیفیت روششناختی، 25 مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. تحلیل محتوای مفهومی بهصورت کیفی نتایج نشان داد هر چهار رویکرد در کاهش فشار روانی والدین مؤثر هستند، اما مسیر دستیابی به این اثرگذاری، دامنه اثربخشی و پایداری آنها متفاوت است. درمان شناختی-رفتاری در بازسازی شناختی و کاهش اضطراب موفق عمل میکند ولی در تنظیم هیجانات پیچیده محدودتر است. درمان پذیرش و تعهد در ارتقای پذیرش هیجانی و کاهش خصومت هیجانی والدین اثربخشتر است. آموزش مدیریت والدین از طریق بهبود رفتار کودک، فشار مراقبتی را کاهش میدهد ولی اثربخشی مستقیم کمتری بر هیجانات والد دارد. درمانهای مبتنی بر اعصاب در تنظیم پاسخهای خودکار هیجانی مؤثرند و نویدبخشترین نتایج را در کاهش هیجان ابراز شده منفی نشان دادهاند، اما بهدلیل هزینهبر بودن و نیاز به تجهیزات پیشرفته، اجرای وسیع آن با محدودیت همراه است. درمانهای ترکیبی که بهصورت یکپارچه از مؤلفههای شناختی، هیجانی، رفتاری و عصبی بهره میبرند، میتوانند راهکار مؤثرتری برای ارتقای سلامت روان والدین ارائه دهند. این مقاله همچنین بر لزوم پژوهشهای تطبیقی با طراحیهای قویتر و بومیسازی مداخلات تأکید دارد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی آموزش های سبک زندگی اسلامی برتاب آوری دانشجویان بانقش میانجی هوش هیجانی
منصوره خدابخشی - محمدحسین سلیمی - فرانک مستوفی پور
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری کنشی و نشاط ذهنی دانش آموزان دختر نوجوان متوسطه اول شهر نجف آباد
نرگس رحیمیان - سپیده فلاحیه
اثربخشی آموزش سیستمی بر اجتناب شناختی، تمایز یافتگی و قدرت ایگو بر زوجین با تجربه ی سوگ
سرور عزیزی - محمود شریفی اصفهانی
تاثیر آموزش تمایزیافتگی بر رضایت زناشویی و طلاق عاطفی در زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان
زهرا یوسفی قندعلی
بررسی تاثیر روان درمانی تروماTIMBER بر تفکر تاملی در افراد مبتلا به تروما
مریم سبحانی - سیما عندلیب
زیست مطلوب در عصر پساکرونا: چالش ها و راهکارها
حمیده مظفری - فیروزه احمدی نیری - منصور دهقان منشادی
اثربخشی آموزش مفاهیم دینی بخشش و صبر بر سلامت عمومی و میزان قندخون زنان دیابتی شهر اصفهان
راضیه عزیزان - محمد امیری کاکلکی
بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با استیگمای ناباروری در زنان نابارور شهر اصفهان
سمیه تراجی
اثربخشی برنامه مداخله ای کودکان طلاق بر ابرازگری هیجانی و تاب آوری دانش آموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی شهر اصفهان
مریم بستگانی - یوسف گرجی
پیش بینی احساس تنهایی بر اساس کمال گرایی در دختران جوان سنین 20 تا 25 سال شهر شاهین شهر
معصومه طاهری - عاطفه حیرت
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1