0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
اثربخشی آموزش مبتنی بر درمان هیجان مدار بر احساس ارزشمندی و شناخت نیازهای اساسی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
نویسندگان :
علی روغنیان
1
1- کارشناسی ارشد روان¬شناسی بالینی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
کلمات کلیدی :
درمان هیجان مدار،احساس خودارزشمندی،نیازهای روان شناختی،اضطراب اجتماعی
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر درمان هیجان مدار بر احساس ارزشمندی و شناخت نیازهای اساسی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی شهر تهران در سال 1403 بودند. اعضای نمونه به صورت جایگزینی تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند؛ بدین ترتیب در هر گروه تعداد 15 فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی حضور داشت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس خودارزشمندی کروکر و همکاران (۲۰۰۳) و مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی گاردیا و همکاران (2000) بوده است. آموزش مبتنی بر درمان هیجان مدار در 8 جلسه 120 دقیقه ای برای اعضای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان آموزش مبتنی بر درمان هیجان مدار تأثیر معناداری بر احساس خودارزشمندی و نیازهای اساسی روان شناختی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی دارد. بنابراین، به نظر می رسد این مداخله برای بهبود احساس خودارزشمندی و نیازهای اساسی روان شناختی به عنوان عوامل اثرگذار بر اختلال اضطراب اجتماعی کاربردی است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
پیش بینی خوش بینی دینی براساس تابآوری و سلامت معنوی در دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر در سال 1402
مریم سادات موسوی زاده - فاطمه جوادزاده شهشهانی
راه کارهای بهتر زیستن و تربیت صحیح فرزندان
ریحانه ترابی
ویژگیهای روان سنجی مقیاس بهزیستی اجتماعی، هیجانی و تاب آوری کودکان در محیطهای اولیه کودکی
رضوان خانی - احمد عابدی - فاطمه جوادزاده شهشهانی
اثربخشی آموزش شناختاجتماعی بر استحکام من و هویت اخلاقی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان خمینی شهر
سیمین نیک نام - فاطمه ایزدی
پیش بینی وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی براساس ویژگی های شخصیتی در دانشجویان
عاطفه نهضت - فریبا بشر دوست تجلی
رابطه تجربیات منفی دوران کودکی با اضلاع مدل سهگانه خانواده ایرانی با میانجیگری راهبردهای تنظیم شناختی در زنان و مردان متاهل شهر اصفهان
نجمه صادقی علویجه - بیتا هاشمی هشجین
پیش بینی ناگویی هیجانی بر اساس پریشانی روانشناختی و سبک های دلبستگی با میانجی گری انعطاف پذیری شناختی در زنان مطلقه شهر اصفهان
سارینا خسروی - میلاد عابدی قلیچ قشلاقی
تاثیر آموزش تمایزیافتگی بر رضایت زناشویی و طلاق عاطفی در زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان
زهرا یوسفی قندعلی
اثربخشی درمان عقلانی- هیجانی الیس (REBT) بر امنیت اجتماعی و مولفه های آن در دختران نوجوان با رفتارهای پرخطر شهر اصفهان
پریسا صادقی - فاطمه ایزدی
اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر حساسیت به طرد و مولفه های آن (اضطراب طرد و انتظار پاسخ مثبت) در نوجوانان دارای والد معتاد شهر شهرضا
محمد علی شاهچراغی - فاطمه ایزدی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1