0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
اثربخشی درمان آموزش روانی مراقبت پیشرفته بر مولفه های تحریک پذیری(هیجان پذیری ،سطح فعالیت و جامعه پذیری) در نوجوانان در معرض خطرابتلا به اختلال دوقطبی
نویسندگان :
زهره سلحشوری
1
فاطمه ایزدی
2
1- دانشگاه ازاد اسلامی واحد خمینی شهر
2- دانشگاه ازاد اسلامی واحد خمینی شهر
کلمات کلیدی :
آموزش روانی مراقبت پیشرفته،تحریک پذیری،دوقطبی
چکیده :
ااین پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان آموزش روانی مراقبت پیشرفته بر مولفههای تحریکپذیری(هیجانپذیری، سطح فعالیت و جامعهپذیری) در نوجوانان در معرض خطر ابتلا به اختلال دوقطبی، صورت گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون–پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان در معرض خطر اختلال دوقطبی بود که در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مدارس ناحیه ۳ اصفهان مشغول به تحصیل بودند. پس از توزیع پرسشنامه MDQ جهت غربالگیری در بین نوجوانان مدارس ناحیه ۳ شهرستان اصفهان از بین افرادی که نمره بالا به منزله مستعد بودن را در این آزمون کسب کردند، ۳۲ نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند که به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (۱۶نفر) و آزمایش (۱۶نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش گروه آزمایش تحت درمان آموزش روانی مراقبت پیشرفته قرار گرفتند و گروه کنترل هيچ مداخلهای دریافت نکردند و هر دو گروه در زمان یکسان به پيش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. در ضمن گروه کنترل پس از اتمام پژوهش تحت درمان مذکور قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در پژوهش نیز شامل پرسشنامههای اختلالات خلقی (MDQ)، تحریک پذیری باس و پلومین و پروتکل جلسات درمانی آموزش روانی مراقبت پیشرفته دیوید میکلوویتز بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که درمان آموزش روانی مراقبت پیشرفته بر مولفههای تحریکپذیری یعنی هیجانپذیری، سطح فعالیت و جامعهپذیری در نوجوانان در معرض خطر ابتلا به اختلال دوقطبی، اثربخش است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که استفاده از روش درمانی آموزش روانی مراقبت پیشرفته میتواند با همراه ساختن اعضای خانواده در کنار نوجوانان خود، تحریک پذیری آنها را در این دوره سنی حساس، کاهش داد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
پیشبینی نشانگان اضطرابی در کودکان بر اساس ذهنیسازی، استرس فرزندپروری و صلاحیت والدگری مادران
محسن یادگاری - کاظم قجاوند
مقایسه اثربخشی بسته تدوینی آموزش پیش از ازدواج و بسته آموزشی سیمبیس بر صمیمیت افراد متقاضی ازدواج
غلامرضا عبدلی - مهدی تبریزی - منصور عبدی
عوامل مؤثر بر کاهش هراس اجتماعی دختران معلول جسمی حرکتی
زهرا قاسمی دستجردی
اثربخشی زوجدرمانی هیجان مدار بر دانش و نگرش جنسی، صمیمت زناشویی و انسجام خانوادگی (مطالعه موردی: زوجین 30 تا 50 ساله مراجعه کننده به کلینیکهای روانشناسی شهر بوشهر)
آمنه جهان افروز - ناصر امینی
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر رفتار منطقی در نوجوانان دختر دوره متوسط اول ناحیه 3 شهر اصفهان
مهری حیدری - یوسف گرجی
اثربخشی شفقت به خود بر خودانتقادی زوجین دارای خشونت خانگی شرکت نفت شهر اصفهان
زهرا مظفر - محمود شریفی اصفهانی
راهکار های تربیت فرزندان در عصر دیجیتال
سحر دانش - علی بنا اسماعیلی
اثربخشی درمان آموزش روانی مراقبت پیشرفته بر مولفه های تحریک پذیری(هیجان پذیری ،سطح فعالیت و جامعه پذیری) در نوجوانان در معرض خطرابتلا به اختلال دوقطبی
زهره سلحشوری - فاطمه ایزدی
اثربخشی درمان هیجان مدار بر عملکرد جنسی و رضایت از تصویر بدنی در زنان با نشانه های کم میلی جنسی شهراصفهان
فائزه نصوحی - زهرا قجاوند
اثربخشی درمان مبتنی بر آرامسازی حالت بر خودکنترلی و تاب آوری نوجوانان پسر شهر اصفهان
سیمین نیکنام - فاطمه ایزدی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1