0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
اثربخشی درمان آموزش روانی مراقبت پیشرفته بر مولفه های تحریک پذیری(هیجان پذیری ،سطح فعالیت و جامعه پذیری) در نوجوانان در معرض خطرابتلا به اختلال دوقطبی
نویسندگان :
زهره سلحشوری
1
فاطمه ایزدی
2
1- دانشگاه ازاد اسلامی واحد خمینی شهر
2- دانشگاه ازاد اسلامی واحد خمینی شهر
کلمات کلیدی :
آموزش روانی مراقبت پیشرفته،تحریک پذیری،دوقطبی
چکیده :
ااین پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان آموزش روانی مراقبت پیشرفته بر مولفههای تحریکپذیری(هیجانپذیری، سطح فعالیت و جامعهپذیری) در نوجوانان در معرض خطر ابتلا به اختلال دوقطبی، صورت گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون–پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان در معرض خطر اختلال دوقطبی بود که در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مدارس ناحیه ۳ اصفهان مشغول به تحصیل بودند. پس از توزیع پرسشنامه MDQ جهت غربالگیری در بین نوجوانان مدارس ناحیه ۳ شهرستان اصفهان از بین افرادی که نمره بالا به منزله مستعد بودن را در این آزمون کسب کردند، ۳۲ نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند که به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (۱۶نفر) و آزمایش (۱۶نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش گروه آزمایش تحت درمان آموزش روانی مراقبت پیشرفته قرار گرفتند و گروه کنترل هيچ مداخلهای دریافت نکردند و هر دو گروه در زمان یکسان به پيش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. در ضمن گروه کنترل پس از اتمام پژوهش تحت درمان مذکور قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در پژوهش نیز شامل پرسشنامههای اختلالات خلقی (MDQ)، تحریک پذیری باس و پلومین و پروتکل جلسات درمانی آموزش روانی مراقبت پیشرفته دیوید میکلوویتز بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که درمان آموزش روانی مراقبت پیشرفته بر مولفههای تحریکپذیری یعنی هیجانپذیری، سطح فعالیت و جامعهپذیری در نوجوانان در معرض خطر ابتلا به اختلال دوقطبی، اثربخش است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که استفاده از روش درمانی آموزش روانی مراقبت پیشرفته میتواند با همراه ساختن اعضای خانواده در کنار نوجوانان خود، تحریک پذیری آنها را در این دوره سنی حساس، کاهش داد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثر بخشی بازی درمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی بر خودکنترلی میان فردی و فردی در کودکان ADHD پیش از دبستان شهر اصفهان
مرضیه امیدی - فاطمه ایزدی
چالش های حقوقی در چارچوب های نظارتی بر هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال
مسعود راعی - سجاد محمدی هارونی
رابطه ی بین سبک های مقابله با استرس و کیفیت زندگی دختران شهر اصفهان
فاطمه زهرا سهیلی پور - مهران توکلی
مرور سیستماتیک تأثیر تصاویر هولوگرافیک بر فرایندهای شناختی و یادگیری دانشآموزان در محیطهای آموزشی
علیرضا محمدی آریا - ماندانا خسروی سامانی
هوش مصنوعی و چالشهای حقوقی
مسعود عطائی
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر رفتار منطقی در نوجوانان دختر دوره متوسط اول ناحیه 3 شهر اصفهان
مهری حیدری - یوسف گرجی
پیش بینی سندرم ایمپاستر بر اساس طرحواره نقص و شرم در زنان با نشانگان شخصیت وسواسی جبری در استان اصفهان
یاسمن سادات ابراهیمیان - فاطمه ایزدی
بررسی پیش بینی سرسختی خانواده براساس الگوهای ارتباطی خانواده با در نظر گرفتن نقش واسطه ای خودکارآمدی در دانشجویان متاهل ساکن شهر اصفهان
مهسا شاه نظری درچه - زهره موسوی
تعیین رابطه سبک فرزند پروری واضطراب والدین با اضطراب کودکان
راضیه یزدانی بخش - محبوبه سادات فدوی
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کارکردهای اجرایی در زنان دارای نشانگان وسواس فکری - عملی
الهام کاظمی - فاطمه ایزدی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.3.3