0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
پیشبینی سلامت روان بر اساس میزان حمایت اجتماعی ادراک شده و راهبردهای مقابله با استرس و تاب آوری در دانشجویان مجرد و متاهل شهرستان اردبیل
نویسندگان :
مهران قبادی اصل
1
سارا علی زاده
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
کلمات کلیدی :
سلامت روان،تاب آوری،حمایت اجتماعی ادراک شده،راهبردهای مقابله با استرس
چکیده :
هدف این پژوهش پیشبینی سلامت روان بر اساس میزان حمایت اجتماعی ادراک شده و راهبردهای مقابله با استرس و تابآوری در دانشجویان مجرد و متاهل شهرستان اردبیل بود. روش تحقیق از نوع گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی (تحلیل رگرسیون) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان مجرد و متاهل دانشگاه آزاد شهر اردبیل در سال تحصیلی (1404-1403) تشکیل داد. روش نمونهگیری از نوع غیرتصادفی در دسترس و حجم نمونه آماری 200 نفر مدنظر قرار گرفت. برای گردآوری داده ها، آزمون مقیاس سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1972)، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988)، پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر (1990) و پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003) در اختیار قرار داده شد و سپس اطلاعات بدست آمده با استفاده از تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس یافتههای آماری مقیاسهای حمایت اجتماعی ادراک شده، راهبردهای مقابله با استرس و تابآوری در پیشبینی سلامت روان دانشجویان مجرد و متاهل شهر اردبیل نقش داشتند و سهم پیشبینی آنها به ترتیب (011/0B=)، (032/0B=) و (013/0B=) بود که همگی آنها در سطح معناداری کمتر از 5 صدم معنادار بودند (0.05>sig). در نهایت با توجه به نتایج تحقیق میتوان اذعان داشت که افراد متاهل نسبت به افراد مجرد از سلامت روان بالایی برخوردارند و برای پیشبینی سلامت روان، بررسی میزان حمایت اجتماعی ادراک شده و راهبردهای مقابله با استرس و تابآوری میتواند مفید باشد. این عوامل به طور مشترک میتوانند در برابر استرسهای زندگی به عنوان محافظ عمل کرده و سلامت روانی فرد را افزایش دهند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر ACT بر استرس والدینی مادران دارای فرزند پسر مقطع متوسطه با اختلالات رفتاری بروننمود شهرستان چادگان
علیرضا عرب - فهیمه اردشیری لردجانی
نقش سبکهای فرزندپروری در شکل گیری تابآوری کودکان: نقش محیط خانوادگی و اجتماعی
فاطمه محب
پیش بینی ادراک شایستگی تحصیلی براساس فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر اصفهان
مائده آریانیان - مهناز عدالت پناه
رابطه بین ذهنی سازی و تکانشگری با نوموفوبیا در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد تهران مرکزی سال 1402
فاطمه روحانی - زهرا بت شکن
اثربخشی آموزش تمایزیافتگی برافزایش کیفیت زندگی بیماران تحت درمان نگهدارنده در مرکز درمان اختلال سوء مصرف مواد
حمیده سادات موسوی شهیدی - سیداسماعیل موسوی
اثربخشی آموزش شناختاجتماعی بر استحکام من و هویت اخلاقی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان خمینی شهر
سیمین نیک نام - فاطمه ایزدی
اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر طرحواره بر بهبود فضیلتهای زناشویی و بهزیستی روانی زنان متأهل
پریسا باقرپور - جواد یارعلی
تاثیر هوش مصنوعی بر یادگیری به سبک شخصی سازی در توسعه مهارت های تفکر
بهناز جعفربیگی - مهدی محمودی
اثربخشی آموزش سیستمی بر اجتناب شناختی، تمایز یافتگی و قدرت ایگو بر زوجین با تجربه ی سوگ
سرور عزیزی - محمود شریفی اصفهانی
کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در طراحی و اجرای مداخلات رواندرمانی شناختی-رفتاری بهصورت شخصیسازیشده برای افراد با اختلالات اضطرابی
شیما حسین زاده - آنا فولادی - فرشته سبحانی - الهه صادقی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1