0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
رابطه تجربیات منفی دوران کودکی با اضلاع مدل سهگانه خانواده ایرانی با میانجیگری راهبردهای تنظیم شناختی در زنان و مردان متاهل شهر اصفهان
نویسندگان :
نجمه صادقی علویجه
1
بیتا هاشمی هشجین
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
کلمات کلیدی :
تجربیات منفی دوران کودکی،اضلاع مدل سهگانه خانواده،راهبردهای تنظیم شناختی
چکیده :
هدف این پژوهش، بررسی رابطه تجربیات منفی دوران کودکی با اضلاع مدل سهگانه خانواده ایرانی با میانجیگری راهبردهای تنظیم شناختی در زنان و مردان متاهل شهر اصفهان بود. طرح این پژوهش توصیفی همبستگی و از مدل معادلات ساختاری با رویکرد تحلیل مسیر می باشد. جامعهی آماری پژوهش، تمام مردان و زنان متاهل شهر اصفهان در سال 1403 بودند. برای انتخاب حجم نمونه از روش کلاین (2016) استفاده شد. طبق فرمول کلاین، حداقل حجم نمونه 240 نفر می باشد که با احتساب ریزش، در کل 220 مرد و زن متاهل، با روش نمونه گیری دردسترس، به پرسشنامه های تجربیات نامطلوب کودکی فلیتی و همکاران (1998)، مقیاس سیستمی مثلثی خانواده (چراغی و همکاران، 1396) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2003) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS 23 وAMOS 24 ، استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که: ضمن برازش مناسب الگو، رابطه بین تجارب منفی دوران کودکی با اضلاع سه گانه خانواده ایرانی و با راهبردهای منفی تنظیم شناختی معنا دار بوده، هم چنین رابطه بین راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی با اضلاع سه گانه خانواده ایرانی معنا دار به دست آمده است (P< 0.05). نتایج، هم چنین نشان داد که تنها راهبردهای منفی تنظیم شناختی در رابطه بین تجارب منفی دوران کودکی با اضلاع سه گانه خانواده ایرانی نقش معنا داری دارند و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی در رابطه بین تجارب منفی دوران کودکی با اضلاع سه گانه خانواده ایرانی نقش میانجی نداشته است. بنابراین تجارب منفی دوران کودکی با نقش واسطه ای راهبردهای شناختی منفی (سرزنش خود، سرزنش دیگران، نشخوار ذهنی، فاجعه پنداری) روابط و مدل سه گانه خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد؛ لذا می توان از این نتایج در مشاوره های خانواده و زوجین استفاده نمود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
رابطه بین ترس از دست دادن (فومو) و اعتیاد به رسانه های اجتماعی: نقش واسطه ای افکار منفی تکراری
محمد مهدی اکبرزاده
اثربخشی واقعیت درمانی بر سوگیری شناختی و مولفه های آن در زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV)
زهرا صفدریان کرویه - فاطمه ایزدی
اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر ابرازگری هیجانی در نوجوانان پسر متعارض با والدین
فرهاد ریئسی - میلاد عابدی
مقایسهی اثربخشی بستهی مشاوره معنوی تدوین شده براساس مثنوی مولوی و بستهی معنویت درمانی ریچاردز و برگین بر رضایتمندی زناشویی
معصومه محسنی اژیه - محمد رضا عابدی - فاطمه جواد زاده شهشهانی - سید علی اصغر میر باقری فرد - مصطفی خانزاده
اثربخشی آموزش انگیزش مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک بر خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان دارای استرس تحصیلی پایه اول متوسطه در اصفهان در سال 1403-1402
شکیبا شهبازی دستجرده - فاطمه کرباسی زاده اصفهانی
اثر بخشی روان درمانی یکپارچه نگر بر بحران هویت در نوجوانان دارای اختلال افسردگی و اضطراب مختلط
سید حسین مرتضوی - سیما عندلیب
بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با امید به زندگی زنان سرپرست خانواده
شراره بنائی - آرزو مجرد
اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تعامل والد-کودک،خودکارآمدی والدینی و استحکام من در مادران کودکان با مشکلات رفتاری برونی شده
محمد متین زارع - حسن علی بختیار نصر آبادی
اثربخشی آموزش چشم انداز زمانی بر رضایت تحصیلی، افق زمانی، خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان پایه متوسطه دوم
فاطمه حمیدی نجف آبادی - مهدی تبریزی
بررسی نقش میانجی اختلالات خواب در رابطه راهبردهای مقابله با استرس با رفتارهای خودآسیب رسان در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان
آذر اسدنژاد - بیتا هاشمی هشجین
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1