0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
اثربخشی درمان عقلانی- هیجانی الیس (REBT) بر خودمهارگری در دختران نوجوان با رفتارهای پرخطر شهر اصفهان
نویسندگان :
پریسا صادقی
1
فاطمه ایزدی
2
1- دانشگاه ازاد خمینی شهر
2- دانشگاه ازاد خمینی شهر
کلمات کلیدی :
خودمهارگری،رفتارهای پرخطر،درمان عقلانی- هیجانی
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان عقلانی- هیجانی الیس بر خودمهارگری در دختران نوجوان با رفتارهای پرخطر بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دختران نوجوان با رفتارهای پرخطر مرکز اصلاح و تربیت شهر اصفهان در سال 1403 بود که از بین آنها 44 نفر از طریق روش تصادفی ساده انتخاب و به همین روش در 2 گروه (آزمایش و گواه) گمارده شدند. در ابتدا همه آزمودنی ها پرسشنامه های خودمهارگری (تانجنی و همکاران، 2004) را تکمیل نمودند. سپس اعضای گروه آزمایش به شیوه گروهی درمان عقلانی- هیجانی الیس را در 8 جلسه 90 دقیقهای و هر هفته 1 جلسه دریافت کردند؛ درحالی که اعضای گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. بعد از اتمام مداخله درمانی و فرایند اجرای پژوهش، مجدداً اعضای هر 2 گروه بار دیگر ابزار را تکمیل نمودند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده گردید. نتایج نشان داد که درمان عقلانی- هیجانی الیس به طور معنادار بر افزایش خودمهارگری در نوجوانان دختر با رفتارهای پرخطر مؤثر بوده است (01/0>p). با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که از طریق اجرای درمان عقلانی- هیجانی الیس و فنون و مهارتهای به کار رفته در آن میتوان برای بهبود خودمهارگری نوجوانان با رفتارهای پرخطر بهره برد. واژگان کلیدی: رفتارهای پرخطر، درمان عقلانی- هیجانی، خودمهارگری
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی اثر بخشی درمان متمرکز بر هیجان بر علائم شناختی، هیجانی و رفتاری افسردگی مبتلا به وسواس
ثنا صداقت - جواد یارعلی
رابطه تجربیات آسیب زای کودکی و سبک های دلبستگی با ترس از والد شدن در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی
تینا محمدزاده
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)بر کیفیت زندگی در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)در شهر اصفهان
فاطمه قاسم پور - یوسف گرجی
اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تعامل والد-کودک،خودکارآمدی والدینی و استحکام من در مادران کودکان با مشکلات رفتاری برونی شده
محمد متین زارع - حسن علی بختیار نصر آبادی
بررسی مدل علی ادراک جو مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان
مهدیه صالحی - محمود شریفی اصفهانی
اثر بخشی درمان چند وجهی لازاروس بر ادراک درد و مولفههای آن ( ادراک حسی درد، ادراک عاطفی درد، ادراک ارزیابی درد، دردهای متنوع) در زنان با نشانههای اختلال دردهای لگنی تناسلی ناشی از دخول شهر اصفهان
حدیث سمع اله - فاطمه ایزدی
تفاسیر قضایی از سوء رفتار جنسی زوج در دادگاههای خانواده
امیرحسین ملا - احمدرضا حسنخانی
مرور سیستماتیک تأثیر تصاویر هولوگرافیک بر فرایندهای شناختی و یادگیری دانشآموزان در محیطهای آموزشی
علیرضا محمدی آریا - ماندانا خسروی سامانی
اثربخشی آموزش مفاهیم دینی بخشش و صبر بر سلامت عمومی و میزان قندخون زنان دیابتی شهر اصفهان
راضیه عزیزان - محمد امیری کاکلکی
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تحمل ابهام در زنان دارای نشانگان وسواس فکری - عملی
الهام کاظمی - فاطمه ایزدی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.3.1