0% Complete
صفحه اصلی
/
دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی زیستن با کیفیت از منظر روانشناسی،مشاوره و مددکاری اجتماعی
نقش رسانه بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان: یک مطالعه مروری
نویسندگان :
مریم روجایی
1
محمدرضا شبان مرکیه
2
هنگامه محسن پور
3
1- موسسه آموزش عالی رحمان رامسر
2- موسسه آموزش عالی رحمان رامسر
3- موسسه آموزش عالی رحمان رامسر
کلمات کلیدی :
رسانه ها،آسیب های اجتماعی،دانش آموزان،الگوسازی فرهنگی،پیشگیری
چکیده :
در عصر ارتباطات، رسانهها به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای اجتماعی نقش بسزایی در شکلدهی به رفتار و نگرش کودکان و نوجوانان دارند. افزایش آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان از جمله اعتیاد، خشونت، افسردگی، ترک تحصیل و بزهکاری، نهادهای آموزشی و فرهنگی را بر آن داشته تا از ظرفیت رسانهها در راستای کاهش این تهدیدات بهره ببرند. رسانهها میتوانند با هدایت صحیح، بستر آگاهیبخشی، آموزش و الگوسازی را برای قشر نوجوان فراهم کنند. از آنجا که دانشآموزان بیشتر از هر قشری با رسانهها در ارتباطاند، اهمیت نقش رسانه در این گروه سنی دوچندان است. بنابراین بررسی جایگاه و تأثیر رسانه در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، ضرورتی پژوهشی و کاربردی دارد. این پژوهش با نگاهی تحلیلی به این موضوع پرداخته است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی نقش انواع رسانهها (رسانههای جمعی، مجازی، دیداری و شنیداری) در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان و ارتقای سلامت روانی-اجتماعی آنان است. همچنین پژوهش تلاش دارد تا کارکردهای مثبت رسانه در آموزش مهارتهای زندگی، ارتقاء سطح آگاهی خانوادهها و الگوسازی فرهنگی را شناسایی نماید. روش تحقیق این مطالعه از نوع مروری بوده و اطلاعات آن از طریق بررسی و تحلیل منابع کتابخانهای، مقالات علمی، پایاننامهها، گزارشهای پژوهشی و اسناد رسمی جمعآوری شده است. منابع انتخابی شامل مطالعات داخلی و خارجی در زمینه نقش رسانه در حوزه پیشگیری، آموزش و سلامت اجتماعی دانشآموزان بوده است. روش تحلیل کیفی مضمونمحور برای دستهبندی یافتهها مورد استفاده قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که رسانههای آموزشی و فرهنگی میتوانند تأثیر مثبتی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان ایفا کنند؛ مشروط بر آنکه محتوای آنها متناسب با نیازهای روانشناختی و اجتماعی دانشآموزان طراحی شود
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور براضطراب امتحان در دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر اصفهان
زهرا شرافت دراگانی - یوسف گرجی
زیست مطلوب در عصر پساکرونا: چالش ها و راهکارها
حمیده مظفری - فیروزه احمدی نیری - منصور دهقان منشادی
اثربخشی طرحواره درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی در مراجعین مراکز مشاوره شهر شهرکرد
مصطفی مرادی مقدم - نازنین محمدی
اثربخشی آموزش شناختاجتماعی بر استحکام من و هویت اخلاقی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان خمینی شهر
سیمین نیک نام - فاطمه ایزدی
اثربخشی آموزش مهارت های تنظیم هیجانی بر رفتار دلبستگی و توازن کار- خانواده در زنان شاغل مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
علی روغنیان
نقش سبکهای دلبستگی در پیش بینی رضایت زناشویی: یک مطالعه مروری
رضا محمد ابراهیم - فریماه دوکوشکانی - مریم علمی انواری - پریسا دشمیر - سارا کرامتی - حانیه احمدیان نسب - نیلوفر بهرامی
اثر بخشی آموزش تاب آوری بر تحلیل رفتگی شغلی و درگیری کارکنان بیمارستان الزهرا
زهرا قجاوند - قاسم قجاوند - الهام هیربد
بررسی رابطه ویژگیهای استخراج شده پرسشنامه شخصیت سنج مبتنی بر پروفایل آنلاین با رفتارهای مخرب سازمانی در شاغلین شهر اصفهان
ایمان محمدی - هادی فرهادی - غلامرضا منشئی
تاثیر هوش مصنوعی بر یادگیری به سبک شخصی سازی در توسعه مهارت های تفکر
بهناز جعفربیگی - مهدی محمودی
چالش های قانون گذاری شرکت های تک شریک در بستر حقوق ایران با تاکید بر استارت آپ ها و تجارت الکترونیک
هدیه حبیبیان - شهروز نمازی اصفهانی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.3.3